Haver(-sport)koekjes

HAVER(-SPORT)KOEKJES

Haver (-sport)koekjes

Deze koekjes zijn erg lekker en gemakkelijk om te maken! Oorspronkelijk heb ik ze bedacht als koekje voor tijdens het fietsen en lange-afstand wandelen. De deelnemers van de Marente-toertocht hebben ze bijvoorbeeld meegekregen als snack. Maar ze zijn uiteraard ook lekker als gewoon tussendoortje.

Nodig voor 14 koekjes:

– oven, ovenplaat, bakpapier, keukenmachine

– 180 g havermout
– 50 g geraspte wortel
– 1 ei
– 30 g honing
– 50 g fruitspread, zelf heb ik deze gebruikt, je kunt uiteraard ook de variant kiezen met nog minder suiker (eigenlijk nog beter zelfs indien je het niet als sporttussendoortje kiest)
– 40 ml koolzaadolie (ca. 2-3 el)
– 1.5 el kaneel en/of koek-speculaaskruiden
– 1 tl bakpoeder
– 0.5 tl vanille aroma
– snuf zout

Bereiding:

– Verwarm de oven voor op 200 graden.
– Doe alle ingrediënten bij elkaar in de keukenmachine en mix totdat alles goed gemengd is. 🙂
– Rol 14 kleine balletjes, bevochtig je handen hiervoor een beetje om plakken te voorkomen, en leg de balletjes op een ovenplaat met bakpapier.
– Druk de rolletjes plat met je palm van je hand (bevochtig deze ook een beetje om plakken te voorkomen), zodat je er kleine koekjes van vormt.
– Bak ze vervolgens gedurende 20 minuten af in je oven op ca. 175 graden. Heb je ze liever wat knapperiger (zoals op de foto) bak ze dan nog 5 minuten langer.

Enjoy!!

Liefs, Steffanie

(n.b. voedingswaarde per koekje: 100 kcal, 2 g eiwitten, 11.5 g koolhydraten, waarvan 4 g suikers, 5 g vetten en 1 g vezel)

print