Werkwijze

Het bereiken en behouden van een nieuwe gezonde(re) leefstijl zal niet altijd even gemakkelijk zijn voor iedereen. Onze rol als diëtist is dan ook niet alleen het geven van verantwoorde adviezen, maar ook het coachen en motiveren.  Bovendien is het ook fijn om een stok achter de deur te hebben, als u het zelf even niet meer zo goed weet. Samen zullen wij er dan ook alles aan doen om u uw nieuwe, gezonde leefstijl te laten bereiken en te behouden. Hieronder leggen wij u uit hoe de begeleiding in zijn werking gaat.

 

Het eerste consult  (duur 60 minuten en 15-45 minuten uitwerkingstijd)
Tijdens het eerste consult worden uw hulpvraag, persoonlijke leefsituatie, huidige voedings- en leefstijl, beweging en eventuele klachten besproken.
Daarnaast wordt uw lengte, gewicht en als u dat wilt uw vetpercentage gemeten met behulp van de 'Tanita sc330'. Dit is een professionele weegschaal die uw lichaamssamenstelling nauwkeurig meet en analyseert. Tijdens of na dit eerste consult wordt er in samenspraak met u een persoonlijk advies en behandelplan voor u opgesteld.

 

De vervolgconsults (duur 15 tot 30 minuten en eventueel 15 minuten uitwerkingstijd)
De vervolgconsults zijn er om te bespreken hoe het tot dan toe gaat, wat de resultaten zijn en of en tegen welke moeilijkheden u aanloopt. Uiteraard is er dan ook de mogelijkheid om te wegen en meten. Indien nodig wordt het advies en behandelplan aangepast of kan er extra informatie worden uitgewerkt. Afhankelijk van uw behoefte vinden de vervolgconsults elke 2 - 4 weken plaats.

 

Het eindconsult  (duur 15 tot 30 minuten en eventueel 15 minuten uitwerkingstijd)
Wanneer de behandeling kan worden beëindigd, is een kort eindconsult gewenst om de behandeling goed af te sluiten. Indien nodig, wordt er na dit eindconsult een eindrapportage naar de verwijzer gestuurd en bij de zorgverzekeraar aangegeven dat de behandeling is afgerond.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Binnen de praktijk wordt er naast reguliere dieetadviezen ook gewerkt met de volgende methodes:

Koolhydraatbeperking 'S,M,L van Harriet Verkoelen', de Grip op Koolhydraten (GOK) methode en het FODMAP-arme dieet. Hieronder volgt meer informatie over GOK en het FODMAP-arme dieet.


Grip op Koolhydraten
(GOK)

Het GOK-dieet is een koolhydraatbeperkt dieet ontwikkeld door diëtist Yvonne Lemmers.

Geen calorieën of punten tellen, maar letten op koolhydraten. Dat maakt verschil! Wij zijn bekend met deze methode en lid van het GOK diëtistennetwerk.

Heb je vaak honger of trek?

Heb je vaak gelijnd door minder vet en light-producten te eten?

Heb je het idee dat je verslaafd bent aan voedsel?

Heb je last van allerlei kwaaltjes en ben je vaak futloos?

Heb je overgewicht, een dikke buik of diabetes type 2?

Val je moeilijk af?

Wil je af van honger en over-eten?

Herken je in bovenstaande vragen? Dan kan het zijn dat je overgevoelig bent voor koolhydraten. Overgevoeligheid voor koolhydraten kan aanzetten tot dwangmatig eetgedrag, dit wordt ook wel voedselverslaving genoemd. Om van deze verslaving af te komen, een mooi figuur te krijgen en je weer lekker in je vel te voelen is afvallen door minder koolhydraten en meer vet te eten geschikt, dit kan met de Grip Op Koolhydraten methode! Deze GOK methode is heel goed te doen.

Heb je diabetes type 2 dan is de kans groot dat door het volgen van dit koolhydraatbeperkte dieet jouw insulineresistentie heel snel verbetert en je bloedsuiker van ‘te hoog’ naar ‘normaal’ gaat waardoor medicatie niet meer nodig zal zijn!

Het GOK dieet bestaat uit 2 fases:

 

Fase 1: OPGEWICHT KOMEN

Het is een biologische wet dat je van koolhydraten honger kan krijgen, je daardoor de neiging hebt om te óver-eten en dat je lijf vervolgens de overtollige koolhydraten als vetten opslaat. Daar komt bij dat door het hoge insulinegehalte je lijf moeilijk in staat is om bij zijn eigen vetreserves te komen. Je lijf blíjft dan vragen om koolhydraten. Dat maakt je hongerig, lui en futloos. Daar kun je met geen wilskracht tegen op.

Met Grip op Koolhydraten heb je daar geen last van. Dat voelt voor velen als een bevrijding.

Je lijf komt in de vetverbranding en kan ten alle tijden energie putten uit zijn eigen vetvoorraden. Dat maakt het verschil en dat voel je! Met als resultaat dat je als vanzelf minder eet, meer zin hebt in bewegen en energiek je ideale streefmaat kunt behalen. Wellicht biedt Grip op Koolhydraten ook voor jou dé oplossing. Velen zijn je inmiddels al voorgegaan.

Wat houdt fase 1 in het kort in?
Je eet 3 maaltijden per dag waarvan 2 maaltijden koolhydraatarm. Elke dag eet je een redelijk normale warme maaltijd en wat extra’s in 1 uur tijd, dit heet het ‘koolhydraten-uur’. In dit uur bestaat je eten voor maximaal de helft uit koolhydraten en de andere helft bestaat uit voedingsmiddelen zonder koolhydraten.. Na je maaltijd mag je ook nog wat lekkers zoals een stukje pure chocolade.
Het belangrijkste van dit dieet is dat je de rest van de dag zo min mogelijk koolhydraten eet zodat de rest van de dag je vetten gaat verbranden en geen honger hebt. Door wel 1 moment per dag koolhydraten te eten, kan je ‘gewoon’ eten en hou je het dieet vol. Je hebt nauwelijks tekorten, geen darmklachten (wat veel mensen wel hebben bij strenge koolhydraatarme diëten), je eet lekker en toch val je af! Het is wel belangrijk om je aan deze regels te houden en voldoende vetten en geen light producten te eten. Dan gaat het lukken! Want waarom werkt het zo goed? Het lichaam hoeft veel minder insuline aan te maken en hoe minder insuline hoe minder vaak er vetten aangemaakt worden en door minder insuline ook minder (energie)dipjes!

Fase 2 = OP GEWICHT BLIJVEN

In het basisboek van Grip op Koolhydraten worden de 5 strategieën van fase 2 uitgelegd. Dit kan de diëtist ook aan je uitleggen. Bepaal zelf waar je je in kunt vinden. Val nooit meer terug naar een koolhydraatrijk vetarm light eetpatroon want de kans is groot dat je dan weer in de vicieuze cirkel van honger en overeten komt. Je voelt het gelijk weer aan je lijf en je verminderde energie. Mocht je toch een paar kilo aankomen kan je weer terugvallen op fase 1 van GOK, want het koolhydraatbeperkte kunstje werkt iedere keer weer!

Wil je meer informatie over het GOK-dieet of wil je graag een afspraak maken? Neem dan contact met ons op.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

FODMAP-arm dieet  (bij prikkelbaar darm syndroom)

Het FODMAP-arme dieet is op de Monash universiteit van Melbourne (Australië) door Peter Gibson en Susan Shepherd ontwikkeld. Het is een dieet dat wordt ingezet bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS), indien de reguliere dieet- en leefstijladviezen niet of onvoldoende werken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat bij maar liefst 75% van alle deelnemers aan het FODMAP-arme dieet,  de klachten afnemen of zelfs verdwijnen.

FODMAP is een afkorting en staat voor: fermentable oligosaccharides disaccharides monosaccharides and polyols of te wel fermenteerbare oligo-, di-, mono-sacchariden en polyolen. Kortgezegd komt het er op neer dat bepaalde koolhydraten niet goed opgenomen worden in de darm bij mensen met PDS. Hierdoor kunnen zij in de darm voor problemen zorgen, zoals een opgeblazen gevoel, obstipatie, diarree etc.

Door een paar weken streng het FODMAP-arme dieet te volgen en daarna één voor één bepaalde voedingsmiddelen weer toe te voegen kun je er achter komen welke voedingsmiddelen je klachten erger maken.

Heb jij last van PDS en heb jij al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat? Dan kan het zeker de moeite waard zijn om met het FODMAP-arme dieet aan de slag te gaan. Wij helpen je graag hierbij.

Voor meer informatie zie ook www.fodmapfoodies.nl  of www.fodmap-dieet.nl klik hier voor het artikel ‘ eindelijk geen buikpijn meer’  in het 4you magazine.

 

 

Sport|voedingsadviesbureau Feel Good

Waagdam 2, 2361 CC Warmond

Telefoon: 0620875220

Email: info@feelgoodlovelife.nl